April 14, 2011

Apa je yang aku mampu tolong.

Apa je weyy yang aku mampu tolong.hari tu, aku naik tren.dari gombak nak ke Herbalife office kot.time tu petang.lepas exam, tak silap.time exam pon aku busy dengan Herbalife kan? nak wat cane.dah minat.bace entry ni, h-two-point-five.by Zana my dearest roommate ever. sian Zana, week last aku kat gombak tak dapat nak spend time ngn dia.Kalau aku tak de paper, pagi pagi aku dah kelua p scan badan orang.sumpah, aku nangis baca entry Zana tu. Zana, kalau buat aku lawak aku gelak terbahak bahak, kalau bukak cerita sedih, dia buat aku nangis sampai keluar air hidung segala. Zana, sumpah aku akan rindu kau selama 4bulan ni.haihh.


Okay, sambung cerita pasal kat tren tadi.mcm biasa masuk tren kene berdiri.masuk masuk aku terus macam "speachless". bukan laa ada surprise ke hape dalam tren tuu.Aku terkejut sebab bila aku pandang keliling kat dinding tren tu penuh dengan gambar ni.



" 2 daripada setiap 5 orang dewasa mempunyai berat badan berlebihan atau obes."

Ya Allah.astagfirulallahalazim. Faham tak obesiti ni satu penyakit?  penyakit kronik yang boleh lead kepada penyakit² lain seperti 
  1. Diabetis
  2. Darah Tinggi
  3. Sakit jantung
  4. Breathing problem
  5. Digestive problem
  6. Cancer etc
"Di Malaysia, sehingga tahun 2006, 29% penduduk dewasa mempunyai berat badan yang lebih dan 14% mengalami obesiti. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan bahawa pada tahun 2015, secara kasar 2.3 bilion  penduduk di dunia akan mempunyai berat badan yang lebih dan 700 juta penduduk dunia akan mengalami obesity."

- konsumerkini.net

So? nak diam je? mana boleh.sampai hati ke nak biarkan bumi Malaysia ni jadi berat? sedih laa kalau tak dapat bantu. iAllah, aku boleh tolong.and AKU MESTI TOLONG. crius aku cakap.

Okay, yang ni satu lagi, 

"Di Malaysia, peningkatan masalah obesity dalam kalangan kanak-kanak berumur 7-10 tahun adalah sebanyak 6.6% bagi umur tujuh tahun ke 13.8 % bagi umur 10 tahun. Sebanyak 12.8% peratus daripada kanak-kanak ini adalah lelaki. Masalah obesiti ini juga semakin ketara di kalangan remaja berumur 13-17 tahun."
-konsumerkini.net

Ya Allah kesian nyaa. macam mana dengan budak kecik ni nanti? masa depan dorang? end up? Ni lah salah satu sebab aku join Herbalife.ramai lagi orang² yang aku sayang yang aku nak tolong termasuk diri aku sendiri. kalau korang pon ada nak bantu sesiapa yang korang sayang, nak join aku, contact this number 013-3320385. Mark Hughes cakap, simple je nak tolong orang dengan Herbalife ni, "Talk and talk all day long." 

Nak tahu lagi macam mana? Ask me now ! cepat cepat ! jom kita sama² tolong orang yang kita sayang before its too late (:

ttyl....bye korang. (: (:

1 comment:

Aishiza Xanna said...

alololo, takmo nanges dah. meh nk lap airmate tuu. haha ;D